“Kom op! Een beetje positiever joh!”

“Schouders eronder, dan komt het goed”

Veel gehoorde -zogenaamd- steunende woorden vanuit je omgeving, wanneer het eens tegenzit. Maar voor je het weet, winnen je negatieve gedachten het van de positieve en laat je je schouders hangen. Maar wat dan?

Susan David, als psycholoog verbonden aan de Harvard Medical School, heeft een beter idee.
In plaats van het forceren van een glimlach op het gezicht, schrijft zij over het ontwikkelen van emotionele flexibiliteit. Hiermee wordt bedoeld het vermogen om je aan te passen aan lastige omstandigheden en sterker dan ooit terug te veren!

Maar hoe dan?!
Hier geven we je 5 tips.

1. Vecht niet tegen je gevoelens

Negatief onderdrukken doet meer kwaad dan goed. ‘Wanneer we emoties opzij zetten, ondermijnt het onze veerkracht.’ Pas als je jezelf toestemming geeft om je boos of verdrietig te voelen, kun je je gevoelens eerlijk aanpakken en vooruit gaan.

2. Schrijf het op.

Je kunt niet altijd positief zijn. Je drukt er je emoties mee weg
Wanneer je je gevoelens opschrijft, ga je de dialoog aan met je gevoel. Door er woorden aan te koppelen, verwerk en accepteer je je emoties op een gezonde en productieve wijze.

Hierdoor groei je en wordt je veerkrachtig.

3. Verruim de afstand tussen jezelf en je emotie

Susan vertelt hoe een overlevende van de nazi-dodenkampen, schreef over de ruimte tussen een stimulus en ons antwoord, een ruimte waarin we onszelf kunnen richten op empowerment en groei. “Als je zegt,’ ik ben gestrest’, identificeer je je met je stress,’” zegt Susan. “Probeer dus eerder te zeggen, ‘ik merk dat ik stress ervaar.’”
Hierdoor vereenzelvig je je niet met je stress; je creëert afstand tussen jezelf en je emotie, en geeft jezelf de macht om te kiezen hoe je reageert.

4. Breid je emotionele woordenschat uit

Hoe kunnen we onze emoties beheren als we niet weten wat ze zijn, of hoe we ze kunnen beschrijven? “We gebruiken vaak slechts drie of vier emoties om te beschrijven wat we voelen,” zegt Susan. “En toch blijkt uit het onderzoek dat, wanneer we meer gedifferentieerde taal gebruiken over onze emoties. . . we hier beter mee leren dealen.”

5. Stap uit je emoties.

Als je niet krampachtig bezig bent je gevoel te veranderen, kun je onderzoeken wat het nut is van de emotie.  “Het is belangrijk voor ons om te erkennen dat onze emoties data zijn en geen leidende feiten,” zegt Susan. Ze bevatten informatie over onze prioriteiten en onze waarden. “Je ergens schuldig over voelen,  wil nog niet zeggen dat je iets moet doen”, zegt Susan.

Binnen het Bikkelprogramma helpen Chill Jill en Chill Bill de kinderen om tot rust te komen, waarna zij weer kunnen luisteren naar hun gedachten en gevoelens. Kinderen leren dat je kunt kiezen hoe je reageert op een situatie.