‘Het onderwijs bereidt leerlingen  voor op een samenleving die hoge eisen stelt. De arbeidsmarkt vraagt om hoogwaardige (vak)kennis. Bovendien doet de eenentwintigste eeuw een groot beroep op ict-geletterdheid, probleemoplossingsvaardigheden, kritisch denken, creativiteit, sociale competenties en vaardigheden om het eigen leren te kunnen sturen’

Een paar zinnen uit een advies van de PO-raad uit 2014.
Er wordt veel gevraagd van de Generatie Z. De 21st-century-skills staan volop in de aandacht. Welke school buigt zich niet over het borgen van deze skills in het curriculum?!
Parallel hieraan loopt de wet sociale veiligheid. Vanaf augustus zijn scholen verplicht zorg te dragen voor een veilige school. Scholen hebben een inspanningsverplichting om een actief veiligheidsbeleid te voeren, het effect van hun beleid te meten en hebben 1 coördinator die dit beleid borgt.

Eigenlijk is het heel logisch dat deze twee ontwikkelingen enigszins gelijk aan elkaar verlopen. In de veranderende maatschappij wordt een groter beroep gedaan op  zelfsturing, communicatie,  samenwerking, netwerken, er wordt een groter oplossend vermogen verwacht en routinematig werk zal (deels) verdwijnen.
Naast het beschikken over de juiste specifieke vaardigheden, moet je sterk en stevig in het leven te staan:  21st-Century-skills en een sterke sociaal-emotionele basis gaan hand in hand. Deze revolutie heeft behoorlijke gevolgen voor de manier waarop we naar het onderwijs kijken.
Het curriculum zit al overvol en er moet alleen maar bij. Hoe doe je dit als school? Dat is de grote uitdagingen waar jullie voor staan.

Met de Bikkelmethodiek bieden we een effectieve laagdrempelige en flexibel te gebruiken methode aan scholen.
De lesprogramma’s bestaan uit kant en klare lesplannen waarbij nauwelijks tot geen voorbereidingstijd nodig is. Afhankelijk van de visie kiest de school zelf HOE het programma wordt ingezet. Hieronder een paar opties waar scholen voor kiezen:

  1. De Bikkelprogramma’s krijgen een vaste plek in het curriculum
  2. Een thema-gerichte aanpak van de Bikkelmethodiek (kortdurend en intensief)
  3. De Bikkelmethodiek wordt ingezet wanneer daar ruimte of behoefte aan is (incidentele aanpak)

    Of je nu voor optie 1, 2 of 3 kiest, uiteindelijk Bikkel je de hele dag door!
    Via bovenstaande mogelijkheden werk je met je leerlingen aan de benodigde vaardigheden om sterk en stevig in het leven te staan.
    Je zult de hele dag oefenen met je leerlingen en teruggrijpen naar de herkenbare typetjes uit de methode.
    Zeker bij vrije en spannende situaties zul je gaan teruggrijpen naar de handreikingen uit het het programma.

    Twee voorbeeldjes:

    • Voor een spannende test of gebeurtenis help je de kinderen te relativeren en het Bikkeldenken (G-denken) te oefenen.
    • Wanneer je een sub-assertieve houding ziet, help je de kinderen om weer als BikkelBoyBob of Bikkel Babet te staan (assertieve houding)

    Ben je benieuwd of Bikkelen bij jouw school past? Wij denken graag met je mee. In een gesprek kunnen we de methodiek toelichten en met  je meedenken welke implementatie past binnen je visie, je populatie en huidige curriculum.
    Wie weet tot ziens!

    Met hartelijke groet,
    Inke en Renate
    rvleeuwen@spectrumbrabant.nl