“We bellen!” Een gebruikelijke afsluiting van een gesprek, maar klinkt dat iedereen wel zo gezellig in de oren? Als je telefoonangst hebt in ieder geval niet. Stuur jij liever een sms of whatsapp-berichtje in plaats van iemand te bellen? Bedenk eens waarom je dat doet! Is het alleen sneller en gemakkelijker, of zit er meer achter?

De angst voor bellen en gebeld worden is een vorm van sociale angst. Sociale angst is een combinatie van angst, twijfels en zorgen. Angst voor kritiek of afwijzing, zorgen over het maken van een goede indruk op anderen en twijfels of je het allemaal wel goed doet in de ogen van anderen. Deze vorm van angst wordt dan ook vaak geassocieerd met een obsessie voor het ‘perspectief van de observeerder’, waardoor men zichzelf vaak ziet door de ogen van een ander (Reid & Reid, 2007).


Maar…hoe kom je er van af? Sociale angst is te verminderen door o.a. cognitieve gedragstherapie of medicatie (Jacobs & Antony, n.b.). Voor telefoonangst is dit echter niet altijd nodig. Probeer eens te ontdekken waar je precies bang voor bent en wanneer je angst het grootst is. Is dat bijvoorbeeld alleen voor ‘serieuze’ (bv. zakelijke) telefoontjes, of ook voor informele
telefoongesprekken?

Als je ontdekt hebt waar je telefoonangst vandaan komt, is het de hoogste tijd om er wat aan te doen. Een van de belangrijkste oplossingen is voorbereiding: bedenk vooraf hoe je het gesprek wilt inleiden (waarom bel je?) en welke onderwerpen of vragen zeker aan bod moeten komen. Oefen je inleiding en vragen desnoods een keer hardop. Mocht het gesprek onverhoopt stil vallen, dan kun je terugvallen op je voorbereide onderwerpen.

Bovenstaande is niet voor iedereen genoeg. Overwin dan je angst in kleine stapjes, van klein naar groot. Wanneer je telefoonangst hebt, kunnen de stapjes vergelijkbaar zijn met hieronder. Jouw lijstje kan er natuurlijk anders uitzien, maar hiermee heb je in ieder geval een houvast. Ieder stapje oefen je tot je er geen spanning meer bij voelt. Pas dan ga je door naar het volgende, meer uitdagende stapje.

  1. Bel naar een klantenservice waarvan je weet dat je niemand persoonlijk aan de lijn krijgt. Dus alleen bellen en luisteren naar een voicemail of opgenomen berichtje.
  2. Bel een familielid of heel goede vriend met een concrete vraag. Bereid het gesprek voor door bijvoorbeeld je opening en afsluiting op te schrijven.
  3. Bel naar een bedrijf en stel een concrete vraag, bijvoorbeeld hoe laat ze vandaag gesloten zijn of hebben ze een bepaald item nog in voorraad.
  4. Bel iemand die je nog niet zo goed kent met een eenvoudige vraag. Vraag bijvoorbeeld een collega of een kennis naar het tijdstip van een vergadering of afspraak.
  5. Bel iemand die je niet zo goed kent met een meer uitgebreide vraag. Splits je vraag op in meerdere kleine vragen en schrijf ze vooraf op. Je hebt dan een houvast tijdens het gesprek.
Lukken alle bovenstaande stappen? Herhaal de stappen dan eens met iemand anders in de kamer. Als er iemand meeluistert is dit vaak weer net een stapje uitdagender.

Meer hulp of tips nodig? Meld je aan voor een van onze Bikkeltrainingen of praat eens met een psycholoog om samen een plan van aanpak te maken. Woon je in de omgeving van Eindhoven, kijk dan eens op www.spectrumbrabant.nl/psychologenpraktijk/.

 

Referenties

Jacobs, A.M. & Antony, M.M. (n.b.). Social Anxiety Disorder and Social Phobia. Opgehaald op 25-09-2013 via http://www.socialanxietysupport.com/disorder/#what

Reid, D.J. & Reid, F.J.M. (2007). Text or talk? Social anxiety, loneliness, and divergent preferences for cell phone use. CyberPsychology & Behavior, 10, 424 – 435.